UMĚNÍ ŘÍCI
NE, UMĚNÍ ODMÍTNOUT
NE" pronesené z nejhlubšího přesvědčení je lepší než
"ANO" pronesené, aby potěšilo, nebo – což je ještě horší – aby se
dotyčný vyhnul problémům. (Mohandas
Gándhí)
Určitě i vám v nedávné době
zazvonil telefon s neznámým číslem a na druhém konci se ozval sympatickým
hlasem s naučeným postupem a dikcí neodbytný prodejce, snažící se
nabídnout nějaký produkt. Mně dnes volal člověk z nějaké konzultační
společnosti, který mi nabídl „zaručeně“ nejvýhodnější nabídku na dodávku
elektrické energie, plynu a pro jistotu i optimalizaci mého mobilního tarifu a
připojení k internetu. Nechci tady popisovat kvalitu nabízených produktů,
ale rád bych se pozastavil nad schopností člověka takové nabídky odmítnout.
Pravda, v telefonu je to snadné, ale často se v životě potkáváme se
situacemi, kdy jsme před rozhodnutím odmítnout postaveni přímo a ne vždy se nám
do toho kroku chce.
Proč se často bojíme vyjádřit
svůj názor? Proč když jdeme na obchodní jednání s rozhodnutím nabídku,
nebo požadavek odmítnout, často odcházíme se souhlasným stanoviskem a následně
nechápeme naši proměnu?
Za tímto jednáním je jedna z nejsilnějších lidských emocí – STRACH.
Bojíme se konfliktu, ztráty sympatií, bojíme se ztráty zaměstnání, kamarádů,
bojíme se, že druhému ublížíme a budeme považování za nelidské, nevděčné,
nemorální.
Ze všeho nejdřív je potřeba si
uvědomit, že strach je pouze v naší
hlavě. Je to naše emoce, kterou druzí nevidí, ale se kterou manipulátoři
dokáží velmi účinně pracovat. Strach je velmi důležitý jako prvotní ochrana
před reálným nebezpečím. Strach z vyjádření si vlastního názoru je však
pouze v rovině našich představ a jejich subjektivním hodnocení. Má ho
většina z nás a formuje se od raného dětství, kdy naše vnímání „správného
a špatného“ bylo utvářeno rodinnou a následně školní výchovou.
Jak tedy překonat a zlomit naše
vnitřní „ustrašené“ já? Musíme začít hluboko v sobě. Musíme pochopit, že
jsme svébytné bytosti, které mají nárok na svůj názor a nemusí nikomu proti své
vůli vše odsouhlasit. Berme ze všeho
nejdřív ohled sami na sebe, teprve potom na nás budou brát ohled ostatní.
Když mi sami se budeme cítit dobře, teprve potom dokážeme tento stav předávat
dál.
Odmítnout můžeme celkem třemi
základními způsoby:
Dílčí odmítnutí
Kamarád se za vámi zastaví
s prosbou, zda byste mu nepomohli na stavbě jeho domu v sousedním
městě. Je to pro vás v daný den časově problematické, ale za určitých
podmínek s tím můžete souhlasit (pokud chceme pomoci). Vaše reakce může
být: „…rád Ti pomůžu, ale nestíhám to i s cestou. Pokud to potřebuješ
nutně, zastavíš se pro mě a po práci odvezeš domů?“ Tímto jste podmínili svou
pomoc součinností tazatele. Nedošlo k tvrdému odmítnutí a jasně jste
vyjádřili svou dobrou vůli. Takovéto odmítnutí se fakticky stává podmíněným,
přijatelným souhlasem.
Úprava požadavku
Váš zaměstnavatel za Vámi přijde
s naléhavým požadavkem na mimořádný úkol. Nechcete ho zcela odmítnout, ale
pracujete na zakázce, která má jasný termín a úkol navíc by ho ohrozil. Reakce
v tomto případě by mohla být: „… chápu, že to potřebujete rychle, ale
realizace tohoto úkolu by ohrozila termín celého projektu. Je tady ale možnost,
že bych ho zvládl i s kolegou hned jak dokončíme hlavní projekt. Zítra
ráno. Může být?“ Dali jsme najevo naléhavost stávající práce a současně navrhli
nejlepší možné řešení. Zaměstnavatel buď souhlasí, nebo deleguje úkol na někoho
jiného.
Plné odmítnutí
Kolega z práce za vámi
přijde se zarmoucenou tváří a prosí vás o půjčení nemalého finančního obnosu. Protože
víte, že má často problémy plnit své závazky, a zároveň máte zásadu peníze
nepůjčovat, můžete zareagovat následujícím způsobem: „… to mne mrzí, že ti
nemohu v této věci pomoct. Mám pravidlo, že známým nepůjčuji peníze. Ale
můžu ti dát kontakt na kolegu, který se půjčováním peněz živí a dokáže
nabídnout dobré podmínky.“ Takto jsme pro nás nepřijatelný požadavek slušně
odmítli a ještě nabídli pomoc.
Nepsaná pravidla pro
diplomatické odmítnutí
-
Prokažte účast a pochopení situace, ve které je komunikační partner.
-
Neomlouvejte se, že nemůžete pomoci. Nic
jste neprovedli. Jen řekněte upřímně, že vás to mrzí.
-
Nepopisujte do posledních detailů, proč nemůžete vyhovět. V případě
manipulátora se bude snažit váš důvod zlehčit, nebo i vyřešit, aby dosáhl svého.
-
V okamžiku, kdy tazatel bude stále opakovat svůj požadavek a nebude brát
zřetel na vaše stanovisko i přes vysvětlení, klidně ale neměnně si trvejte na
svém.
-
Vždy odmítejte požadavek, nebo nabídku. Nikdy neodmítejte tazatele a takto mu
to dejte najevo.
UPOZORNĚNÍ: Zdatní manipulátoři využívají nefér taktiku – málo času na rozhodnutí (nátlakem se
snaží získat rychlou kladnou odpověď; je dokázáno, že v časovém tlaku je
vždy větší šance, že budeme souhlasit). Nenechme se vmanipulovat do falešné
akutnosti rozhodnutí. V krajním případě využijme jednoduchou metodu pro
získání času na správné rozhodnutí (Musím se podívat do diáře…, Musím to probrat
se ženou…)
Slabost odmítnout je v podstatě naše sobectví. Protože raději
budeme sloužit jiným, jen abych se já necítil špatně. Abych náhodou neměl
pocit, že budu vnímán negativně a ztratím svou prestiž. Je to otázka velikosti
našeho ega.
Nejjednodušším a zároveň nejsložitějším způsobem, jak dokázat odmítnout
je nedovolit strachu, aby nás ovládal.
Zkuste rozpoznávat okamžiky, kdy
se při odmítnutí necítíte dobře, a kdy ve vás narůstá pocit nepohody. Použijte
uvedené tipy a sledujte reakce. Zjistíte, že obavy z nepřijetí vašich
názorů jsou často jen vaší neskutečnou představou.
D.H.
Žádné komentáře:
Okomentovat