pondělí 28. května 2012

NEJASNÁ ŽÁDOST


NEJASNÁ ŽÁDOST

Také zažíváte pocit, kdy Vás někdo má nejasnou žádostí snahu vmanévrovat do pozice slabšího? Najděte jistotu a schopnost uhájit si svá práva v rozhovoru. Po přečtení následujících řádků si uvědomíte, jak snadno lze nalézt sílu svrchovanosti v komunikaci.

Rád bych se touto formou podělil o svůj čerstvý zážitek ze včerejšího večera. Můj dobrý známý a obchodní partner mi zavolal a v jednoduchosti se zcela neutrálním tónem hlasu mě poprosil o osobní setkání. Telefonát byl velmi krátký a jeho podstatou byla jediná otázka. „Můžeme se zítra odpoledne sejít?“ Protože rozvláčné telefonáty nejsou mé hobby, velmi rychle jsme se dohodli na konkrétním místě a čase.

Už v okamžiku pokládání telefonu se mi hlavou začaly honit desítky otázek. Co potřebuje? Stalo se něco? Je nějaký problém, nebo chce jen posedět a probrat život? Začal se mi v hlavě vířit roj neustávajících nejistot. Nic člověka v životě netrápí víc, než nejistota. Do našeho setkání jsem na možnosti jeho průběhu myslel snad stokrát a připravil se na desítky možných scénářů. I přes to, v okamžiku setkání, na mě asi nebyl úplně veselý pohled a nevyřčená otázka v mých očích byla nepřehlédnutelná.

V tomto okamžiku končí pointa mého příběhu. Vše podstatné bylo „vyřčeno“. Toto je ukázkový příklad, jak dokáže jedna věta ovlivnit myšlení a pocity člověka. Jestliže není otázka jasně a konkrétně formulována dostáváme se na hranu manipulativního jednání.

Jak jsem se cítil? Nejistě. J Byl jsem postaven a zároveň jsem se nechal postavit ke kratší straně provazu. Volající měl převahu v momentu překvapení a možnosti přípravy. Tím mi výrazně ztížil případné reakce na nečekané informace a otázky.

Vnímejme však, že ke komunikaci musí být dva, a proto i já nesu nemalý díl na jeho úspěchu. Dovolil a přistoupil jsem na jeho hru a nehájil zodpovědně svá práva.

Jak se ale v jednoduchosti bránit před takovýmito každodenními zkouškami? Má reakce by místo ujasnění místa a času měla především řešit důvod setkání. Prostá krátká otázka „…a co potřebuješ?“ nebo „… s čím mohu pomoci?“ jednoduše vnese klid a především jistotu do Vaší hlavy a nedovolí, aby vaše mysl po zbývající čas do setkání byla zaměstnávána stálými otázkami a pochybnostmi.

Ještě dokonalejší a v tomto případě jistou snahu o manipulaci Nejasnou žádostí uvádím na následujícím případě, se kterým jsem se setkal minulý rok v létě.

Jeden obchodní partner, se kterým jsem tou dobou spolupracoval, pořádal v Olomouci výstavu, součástí které byla zahajovací vernisáž, na níž jsem byl pozván. Tento partner mi, půl dne před odjezdem, zavolal s jasnou otázkou, ale především svým jasným záměrem.

Postup manipulátora:  
                              „Jedeš autem?“(nejasná otázka)
                              „Máš volná místa?“(začíná svítat)
                              „Můžeš mě vzít s sebou?“(první část záměru)
                              „Stavíš se pro mě doma, nestihnu se k Tobě dostat?“(nastavování mantinelů)
                              „Můžu k Tobě naložit i nějaké materiály?“(druhá část záměru)
                              „Vezmeš mě zpátky i s kamarádem?“(poslední jasná část záměru)
                              a nakonec se předpokládá, že oba rozvezu pěkně až domů a sám dorazím až…

Obrana:                         Na nejasnou otázku obratem reagujme dotazem Proč
V okamžiku, kdy i přes jiné plány chci pomoci, souhlasím za jasných podmínek (kde ho naložím, v kolik hodin, kdy se budeme vracet), případně souhlasím částečně (vezmu Tě autem, ale doraz ke mně domů a jak se budeme vracet, vysadím tě na tramvaj).

Nezřídka se stává, že tento dotaz bývá motivován snahou manipulátora si užít pěkný večer u vína, s plným servisem a ještě si udělá „dobré oko“ o kamaráda, kterému také zajistí odvoz. Tento reálný příběh se v samém závěru stal ukázkou několika dalších snah o manipulaci. Můj obchodní partner nechtěl odjet v dohodnutý čas s výmluvou, že je to důležité pro jeho obchody. V okamžiku, kdy dostal na výběr - buď se mnou a teď, nebo jindy a jakkoli - do auta sice nastoupil, ale celou cestu měl neustále tendence propírat tuto „křivdu“.

K čemu tedy při tomto jednání dochází? Manipulátor začíná dotazem, který omezuje naši možnost rozhodování. Tímto způsobem zvyšuje šance na dosažení svého cíle. Odmítnutí po takovéto "přípravě“ je těžší a může nám připadat společensky méně „přijatelné“. Stále mějme na paměti, že rozhodnutí je jen na nás a nejsme nikomu povinováni donekonečna „pomáhat“. Vnímejme především motiv žádosti a podle toho se rozhodujme.

Vrcholem manipulace v této oblasti je okamžik, kdy manipulátor svou otázku fakticky nevysloví. Pracuje se skutečností, že naše postoje jsou většinou pod vlivem sociálně-kulturního prostředí. Určitě jste se setkali s podobným vzorcem, kdy např. v pracovním vztahu si váš nadřízený při firemní poradě posteskne: „…potřeboval bych někoho, kdo mi pomůže s vytvořením komplikované tabulky v Excelu“. Sám dobře ví, že jste se před čtvrt rokem zúčastnili školení za účelem zdokonalení se v používání tohoto programu. Většina lidí, i pod tíhou jeho tázavého pohledu a ticha dalších účastníků porady, přijde sama s nabídkou pomoci. Samotný požadavek není problém, ale způsob jakým byl/nebyl vznesen je silně manipulativní. Tázající v okamžiku pozdějšího problému bude operovat s faktem, že jste se sami nabídli…

Obrana proti takovéto skryté žádosti může být dvojí:
-  nereagování a vyčkání na jasný dotaz, nebo požadavek a vyčkání
- přeformulace skryté žádosti „jestli potřebuješ … pomůžu…“ (výrazný rozdíl oproti obecnému „já to udělám…“)


Naučme se svrchovaně si hájit své pozice a prostor pro svůj život a názor. Naučme se vnímat a udržet si sebelásku. Buďme sví.

D.H.

2 komentáře: