středa 6. června 2012

Kritizujme s nadhledem, když už musíme...

KRITIZUJME S NADHLEDEM
Chcete poznat způsob, jak podat kritiku za kterou vám poděkují? Chcete dokázat ohodnotit, bez špatného svědomí že ublížíte, i blízkého člověka? Zkuste aplikovat následující tipy.
Nemalou část svého profesního života jsem zastával pracovní pozice, jejichž jednou z náplní bylo hodnocení lidí a s tím spojená nutnost čas od času kritizovat. Zpětně vnímám, jak těžké může být pro člověka vznášet kritiku, která má být konstruktivní, motivační, férová bez zbytečných emočních výlevů a přitom přímá a jasná. Umění podat kritiku férově vám zajistí u komunikačního partnera uznání, i když většinou až po nějakém čase.
Kde se vlastně bere nutkání člověka kritizovat? Teď na chvíli odbočme od případů, kdy je kritika vyžadována vývojem situace (hodnocením úkolu). Představme si kolikrát za den náš mozek má tendenci hodnotit a porovnávat vše kolem nás. Stále srovnáváme a nějaký vnitřní hlas nás nutí se jasně vymezovat proti všemu, co kolem sebe vidíme. Byli jsme vychováni v prostředí, které mělo jako hlavní výchovnou metodu srovnávání a hodnocení. Zkusme si během jednoho dne uvědomovat kolikrát, a jak nepodstatné věci kolem nás kritizujeme. Naše podvědomí je zaměstnáváno touto srovnávací hrou a troufám si říct, že to tím pádem má zpětný dopad na naše myšlení.
Představa, že kritika je špatná, a že nám do života nepatří, je ale zásadně mylná. Jde jen o to, jak a co má kritika způsobit. Bez občasných negativních postojů by náš život nebyl úplný a před spoustou problémů bychom tímto způsobem jen zavírali oči. Tím problém nevyřešíme, jen odsuneme, ale podstata zůstane nevyřešena. Proto se na kritiku nedívejme jako na něco zapovězeného, co nás není hodno. A už vůbec nespoléhejme na možnost, že to za nás vyřeší někdo jiný, nebo v horším případě, že se to vyřeší samo.
Já jsem během jednoho dne pozoroval u lidí kolem sebe, kolik nevyžádaných hodnocení a následných kritik museli zvládnout, a věřte, že to bylo neuvěřitelné množství. Ráno po příchodu do kanceláře kolega kritizoval zápach spolucestujícího městské hromadné dopravy. Kolegyně musela „vytrpět“ dlouhou frontu u pokladen místního supermarketu. Obchodní partner se cestou na schůzku zdržel v dopravní zácpě. Po příchodu z práce manželka spílala průtrži mračen, která ji zmáčela. Všechna uvedená hodnocení a z nich vycházející záplava kritiky jsou s odstupem času více či méně únavná. Co je spouštěcím okamžikem vzniku kritiky a tím i negativního vnímání daného stavu?  Jsme to jen my. Všechny uvedené situace jsme nemohli předvídat, ani s předstihem ovlivnit. V okamžiku, kdy jsme se v nich ocitli, nebylo v našich silách je okamžitě změnit. Vše je jen na nás a naší touze hodnotit, kritizovat, porovnávat. Zkusme přijmout bez zbytečného vymezování skutečnost, kterou stejně nezměníme.
Chtěl bych mít dost síly, abych změnil to, co změnit mohu; dost pokory, abych se smířil s tím, co změnit nemohu; a dost moudrosti abych to od sebe rozpoznal.
Ale zpátky ke kritice opodstatněné. V devadesátých letech minulého století byl Johnem Gottmanem v USA realizován průzkum, který měl odhalit, jaký dopad má kritika na mezilidské vztahy. Výzkum odhalil ideální poměr mezi počtem pochval a kritik, který zajišťuje komfort obou komunikačních partnerů, a kdy nedochází k utlačování, nebo naopak k „pochlebování“. Tento poměr je 5:1 (pochvala : kritika). Dlouhodobě je potřeba pětkrát pochválit, aby jedna kritika neudělala „škodu“. Pokud je pochvaly méně, vztahy trpí, důvěra se snižuje, objevuje se bránění, žárlení, podezřívavost a je pouze otázkou času, kdy se jeden z manželů přestěhuje do jiného pokoje, nebo dokonce vymění partnera.
Než začneme kritizovat
Než začneme kritiku, měli bychom si položit následující otázky:
- Je nutné vznést kritiku, stojí problém za to?
- Mám všechny informace, abych mohl hodnotit?
- Nejsem v této věci zaujatý? (není kritikou maskován jiný záměr)
- Nemám na chybě část své viny a kritikou přecházím do protiútoku, aby má viny zůstala skryta?
Jak udělat kritiku příjemnější
V první řadě musíme mít na zřeteli, co kritikou sledujeme. Konečným výsledkem by mělo být pochopení kritizovaného, v čem je problém, způsob jeho vyřešení a návrh opatření, aby k problému dále nedocházelo. Je vhodné se vžít do role kritizovaného a představit si jeho reakci. To nám pomůže v přípravě vhodných argumentů a odpovědí na jeho námitky.
Aby nebyla kritika vnímána jako útok, ale spíše jako připomenutí, nebo i odhalení nevnímaných problémů, je dobré k ní přistupovat s rozmyslem a pokusit při ní zohlednit tyto prvky:
- Volba místa – je obecně známo, že kritizovat bychom měli mezi čtyřma očima, oproti pochvale, která by měla být udělena ve skupině; není vhodné, aby při kritice seděl šéf ve svém koženém křesle na vyvýšeném stupínku za svým dubovým stolem a podřízený postával na chladné podlaze a ještě čekal, než nadřízený dokončí telefonní hovor (ideální je stav, kdy oba sedí/stojí a jejich role jsou v okamžiku kritiky vyrovnané – nekritizujeme člověka, ale chybu, které se dopustil)
- Zaměřme se na problém – nekritizujme člověka („Vy jste úplný diletant. Udělal jste ten výrobek kratší.“); daný problém neznamená, že člověk je diletant, pouze že daný úkol nezvládl dokonale (navíc se může ukázat, že problém je systémový v předávání informací ve výrobě); při kritice se stále držme tématu a jádra hodnocení; neodbíhejme a nevrstveme na člověka všechny jeho předešlé chyby
- Zdůrazněme, čeho si na kritizovaném vážíme – je dobré, aby než zabředneme do hodnocení, jsme dali najevo, že si komunikačního partnera vážíme pro jeho vlastnosti (preciznost, detailnost). Tímto způsobem v člověku nevytvoříme pocit, že je neschopný, že jste si na něj „zasedli“, že ať udělá cokoliv, nikdy to nebude dost. Je také možné, že kritika se týká jen části úkolu, jehož další segmenty byly provedeny výborně.  V tomto případě je vhodné vyzvednout zásluhy kritizovaného na těchto částech.
- Kritika znamená, co je potřeba zlepšit – samotnou kritiku podáváme jasně, objektivně, bez velkých emocí a pokud možno krátce. Všechny nedostatky by měly být jasně definovány, měli bychom si ověřit, že dotyčný vše pochopil. Zásadně se vyvarujme ironie, narážek a přehánění.
- Nenechme se unést emocemi – Je především na nás, abychom dokázali tyto nelehké situace zvládnout a nedovolit, aby jednání přesáhlo meze slušnosti. Nedovolme, aby reakce kritizovaného nás dokázali vyvézt z klidu a nadhledu. Nikdy nepoužívejte věty typu „…já jsem šéf a já mám pravdu…“. Buďte trpěliví.
- Dejme prostor na vyjádření, dejme šanci dohodě – Nechme komunikačního partnera se k celé věci vyjádřit a dejme mu prostor na obhájení svých pohledů. Na konci byste se měli rozejít v dobrém, s dohodou na nápravě a zajištění, aby se tato situace neopakovala. Je vhodné celý problém shrnout a končit optimisticky.
PŘÍKLAD:
Kritizuje nadřízený člena svého týmu, který mu neodevzdal kalkulaci pro jeho jednání s klientem:
    „Jiří, rád bych s vámi probral ten problém s kalkulací.“ (primárně se nemluví o kritice)
    „Vím, že jste na té zakázce odvedli kus dobré práce a vnímám i vaše nasazení při řešení problémů.“ (uznání kvalit a zásluh na projektu)
   „Pravda ale je, že díky neodevzdání nabídky nám byl teď další termín nabídnut až za měsíc.“ (informace o důsledku pochybení na celou společnost)
   „Byli jsme dohodnuti, že nabídku mi předáš do pondělního večera a i přes urgence jsem od tebe nedostal ani vyjádření o jejím stavu“ (jasné pojmenování chyby)
   „Co s tím budeme dělat?“ (prostor pro podřízeného, aby uvedl své argumenty a navrhl řešení)
   „Chápu, že jste dostal další úkol, ale o tom jste mě neinformoval a já logicky počítal s dohodnutým termínem. Příště při jakékoliv komplikaci mě ihned informujte, ať můžeme těmto stavům pro příště předejít.“ (návrh opatření aby se v budoucnu tento stav neopakoval)
   „Tu nabídku dokončete ještě dnes a pošlete mi ji do X hodin.“ (dohoda na vyřešení sporného problému)
   „Věřím, že příště už se to nebude opakovat, a další nabídky mi budou na stole přistávat jak na běžícím páse.“ (zlehčit atmosféru závěru rozhovoru)

Věřím, že uvedené typy vám pomohou získat sebejistotu i při tak náročné záležitosti, jako je konstruktivní kritika. A hlavně - cvik dělá mistra J.
D.H.

Žádné komentáře:

Okomentovat